mandag 22. november 2010

Statsministerspire?

En gang sa Camilla at jeg kunne passet som statsminister...
Vel, nå kunne jeg ikke tenke meg å bli det, men likevel kan jeg bli ganske engasjert.
Særlig når jeg hører at man vurderer å kutte barnetillegget til uføre, fordi det kan oppfordre mødre med mange barn til å velge uførepensjon istedet for jobb. 
Er det mulig?
Jeg kjenner noen uføre jenter med barn. Deres ønskeliste ser sånn ut:
* Bli frisk
* Jobb jeg fikser
* Penger så barna mine skal ha de samme mulighetene til å være med på ting som andres barn

I tillegg skal inntektsgrensen for uføre senkes fra 1G til 15.000.
Kjempelurt! Staten oppfordrer herved til svart arbeid.

Jeg vet at staten får stadig høyere utgifter til uførepensjon.
Jeg vet også at de fleste uføre kan jobbe, ikke mye eller hele tiden, men litt. La dem få sjansen til det,
uten at kranen skrus igjen med en gang!

1 kommentar:

Anonym sa...

Synes faktisk kutt i barnetillegg er et fornuftig tiltak, Når EN unge kan være "verd" opp mot 80000 i året (dobbel barnetrygd, barnetillegg og barnebidrag) i tillegg til uføretrygda, stimulerer det ikke til jobb, særlig ikke om man har flere barn, da blir mengden penger pr dag tilsvarende en inntekt på langt over lønnstrinn 50 i staten, bare med mye lavere skatt.... selfølgelig er det noen som reelt er uføre og de bør få så de greier seg, men det MÅ lønne seg å arbeid.. har 2 venninner som har like mange barn, den ene jobber og har under 1000 lappen pr dag før skatt, hun må levere barna på sfo og jobber 7,5 t og får noen få timer på kvelden sammen med dem, den andre går hjemme med litt over 1000 kr på dag, med ubegrenset tid til barna når hun velger å hente dem på sfo... pengene den norske stat har betalt henne er der fordi hun første og mange flere velger å faktisk betale selv for barna sine og bidra, ikke bare ta... Alle vet at mange av disse alenemødrene som er i samme situasjon er fult ut arbeidsføre, men det er vanskelig å velge laver inntekt og midre tid til barna...