tirsdag 1. juni 2010

Romvesener?

De som tror at man får enerom med tv på sykehus, har aldri vært innlagt på et.
Nei da, du havner enten på tomanns- eller firemannsrom. Med en gardin mellom sengene. Uten privatliv. Tømming av bekken, vask av kropper, legevisitter, alt får du med deg selv om du ikke ønsker.
Det er da du ønsker deg en ok romkamerat.

På Kirurgen 1 lå det bare gastropasienter, snittalder sikkert over 80. De fleste med utlagt tarm. Avdelingen med mest prompehumor?

Noen pasienter gjorde mer inntrykk enn andre.
Blant annet han på rommet ved siden av som var mørkredd og måtte ha døren åpen om natten. Krigsveteran? Den senile damen som ble trillet rundt i gangen av en mannlig pasient som trengte gåtrening var mest irriterende. Og jenta med blindtarmbetennelse... Hun kunne jeg nesten slått til. Etter et par timer med bare syting og klaging truer hun med å reise hjem om ikke noe skjer. Da hadde jeg vært der i 18 dager!

Og innimellom alle disse menneskene: Astrid
En super dame på alderen til mamma, med barn og barnebarn. Min romkamerat i en uke.
Astrid kom på rommet den dagen alt snudde, da fremgangen endelig kom.
Hun heiet meg fram, selv om hun hadde mer enn nok med sin egen sykdom.
Litt konkurranse oss i mellom fikk begge på beina. Hyggelige samtaler fikk dagene til å gå.

Jeg håper du er frisk nå, Astrid! Jeg kommer etter, snart har jeg tatt deg igjen:-)

Ingen kommentarer: