torsdag 6. mai 2010

Drammen sykehus melder seg på neste runde av "Hellstrøm rydder opp"

For å bevare god helse så får vi beskjed om at riktig kosthold og rikelig med mosjon er det som skal til. Merkelig nok er så er det mangelvare ved Drammen sykehus.
Jeg har en super fysioterapeut som kommer på rommet hver dag og tar med meg en tur i gangen, og så er det opp til meg å gjøre resten. Hun har sikkert mange andre som også trenger en puff ut av sykesengen.

Men, det er jo egentlig maten som er verst. Regimet er som følger:
Frokost ca 8.30
Middag ca 13
Kveldsmat ca 16
Sen kveldsmat ca 18

Frokost og 2 ganger kveldsmat er ok, de består av brødmat og pålegg.
Men middag kl 13? Varm lunsj hadde jo vært strålende, men det er jo ikke det vi får.
Nei, det er "farmormat" som Kathinka kaller det.
"Farmormat" er alltid poteter, istykkerkokte grønnsaker og saus, med en eller annen variant av kjøtt eller fisk.
Jeg tok et bilde av den dagen det var fiskeboller, men hele bildet ble hvitt med litt oransje på midten. Å, det er så trist. Jeg blir IKKE frisk av sånn mat!
På toppen av det hele så er det dessert hver dag:-) Eller :-( For desserten er sviskekompott, semulegrøt, hermetisk fersken eller noe annet syntetisk.

Her må Hellstrøm inn og rydde opp!

Mitt forslag er som følger:
Frokost 8.30
Lunsj 13.00, gjerne suppe med brød og en salat
Middag 16.00, farge- og smaksrik mat, masse grønnsaker, krydder og urter
Kveldsmat 18.00
I tillegg frisk frukt til alle måltider!

I 2008 hadde sykehuset 45.000 pasienter. La oss anta en snitt liggetid på en uke. Det tilsvarer ca 850 mennesker å lage mat til hver dag. På et cruiseskip lager de mat til 4.000 mennesker hver dag, og jeg kan love dere at man blir MYE friskere av den!

Så før vi messer mer om varm mat i skolen, 5 om dagen, Fedon og alt annet, la oss slå et slag for FRISK mat på sykehus!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha..Forstår at formen er i ferd med å bli bedre! Typisk deg å ta tak i ting som ikke fungerer og få orden i sakene :) Herlig!

..og jeg er helt enig, det der er ikke mat til å bli frisk av!!

Stor klem, Christine

Elisabeth sa...

Gjett om jeg husker de middagene kl. 13.. tror ikke jeg spiste mange av dem.. og skjønte aldri hvorfor man får middag kl. 13...
Og siden jeg jobber med 5 om dagen og mer frukt og grønnsaker - er jeg helt enig med deg..